Zaznacz stronę

Przygotowaliśmy dla Was poradnik, jak możecie wesprzeć swoich bliskich i całą społeczność LGBT+. W najnowszym raporcie ILGA Europe, badającym ogólny dobrostan osób LGBT+ w różnych krajach, Polska znalazła się na ostatnim miejscu. Co Ty możesz z tym zrobić? Jak możesz pomóc?
1. Używaj właściwych określeń – wielu rodzicom nazwanie partnerki czy partnera swojego dziecka „twój chłopak” czy „twoja dziewczyna” nie chce przejść przez gardło i mówią „kolega, koleżanka”. Nie idź tą drogą – im częściej będziesz partnera czy małżonka swojego bliskiego nazywać partnerem lub małżonkiem, tym szybciej się z tymi nazwami oswoisz 

🙂
2. To samo dotyczy osób transpłciowych – używanie preferowanego przez nie zaimka oraz imienia, choć na początku może wydawać Ci się dziwne, jest dla nich sygnałem, że akceptujesz ich tożsamość i mogą czuć się przy Tobie bezpiecznie. A gdy się zapomnisz lub pomylisz – po prostu przeproś.
3. Coming-out dziecka może być trudnym przeżyciem dla rodziców – pamiętaj jednak, by go nie odtrącać ani nie odrzucać, gdyż potrzebuje ono Twojej miłości i akceptacji bardziej niż kiedykolwiek. Jeśli chciałbyś porozmawiać o swoich obawach bądź dowiedzieć się, w jaki sposób możesz wesprzeć swoje dziecko i całą społeczność LGBT+, zachęcamy do zapoznania się z działaniami – i oczywiście wsparcia na miarę swoich możliwości – stowarzyszenia My, rodzice
4. Reaguj na każdy przejaw uprzedzeń, jaki widzisz. Nie wdawaj się jednak w dyskusje światopoglądowe, zwłaszcza z obcymi ludźmi w internecie – pokaż po prostu, że nie zgadasz się na używanie obraźliwych określeń czy agresję w swoim towarzystwie. Może się również zdarzyć, że osoba która użyje przy Tobie obraźliwego określenia zwyczajnie nie wie, że ma ono negatywny wydźwięk i może zranić osoby LGBT+ – wtedy po prostu wskaż alternatywne, neutralne słowo.
5. Jeśli Twój bliski jest ofiarą dyskryminacji, przemocy czy agresji, spotkał się z odrzuceniem lub wykluczeniem ze strony swojego otoczenia – konieczne może się okazać wsparcie specjalisty. Wielu ludzi wciąż obawia się lub wstydzi rozmowy z psychologiem lub psychiatrą, pamiętaj więc, by proponując takie rozwiązanie być delikatnym i cierpliwym, bo namowy mogą zająć nawet kilka tygodni. Listę psychologów przyjaznych LGBT+ znajdziesz na stronie Kampanii Przeciw Homofobii https://kph.org.pl/pomoc/pomoc-psychologiczna/
6. Zaproponuj Twojemu bliskiemu kontakt z innymi osobami LGBT+, np. dołączenie do grup tematycznych na portalach społecznościowych, stowarzyszenia czy lokalnej grupy wsparcia. Dzięki nawiązaniu takich znajomości poczuje się pewniej sam ze sobą i zyska przyjaciół, którzy zrozumieją jego sytuację i będą w stanie podnieść go na duchu w potrzebie.
7. Jesteś osobą wierzącą i czujesz się zagubiony po coming-oucie swojego bliskiego? Pamiętaj, że Twój krewny lub przyjaciel wciąż jest tą samą osobą, którą znasz i kochasz, a jego preferencje czy tożsamość niczego nie zmieniają w Waszej relacji. Fundacja Wiara i Tęcza to inicjatywa walcząca o pełną akceptację społeczności LGBT+ w Kościele Katolickim w Polsce – zachęcamy do zapoznania się z udostępnionymi przez nich materiałami lub bezpośredniego kontaktu, by rozwiać swoje wątpliwości.
8. Wspieraj organizacje, aktywistów i pojedyncze inicjatywy walczące o prawa osób LGBT+. Może to być wsparcie finansowe, podpis pod petycją czy nawet udział w kampanii edukacyjnej – opcji jest mnóstwo. Bez zmian systemowych i rzetelnej edukacji antydyskryminacyjnej nie możemy niestety liczyć na znaczące zmiany w postrzeganiu i traktowaniu społeczności LGBT+, więc obok wyżej wymienionych drobnych gestów wsparcia, wspieraj także zmiany systemowe.

Skip to content